Innowacyjna Ciężarówka Roku 2022 DAF XF H2 Innovation
Data wpisu: 20 marzec 2022r.
Autor wpisu: MegaHol.pl
Firmy DAF chyba raczej nikomu nie trzeba przedstawiać. Holenderski producent samochodów ciężarowych z siedzibą w Eindhoven jest bowiem doskonale znany na całym świecie. Od zawsze był ceniony prze kierowców za sprawność i komfort jazdy w przestronnej kabinie, ale teraz jest jeszcze lepiej. Na przestrzeni ostatnich miesięcy DAF otrzymał kilka międzynarodowych nagród w tym tą chyba najważniejszą „Innowacyjnej Ciężarówki Roku 2022”.
Nagrodę tę otrzymali za samochód DAF XF H2 Innovation. Dlaczego? Otóż poza zmianami które DAF wprowadził w całej palecie nowej serii ciężkich ciężarówek, które to zmiany generują znaczne oszczędności w zużyciu paliwa, poprawiają komfort i bezpieczeństwo jazdy to DAF XF H2 Innovation jest napędzany wodorem. To nie jest kolejne auto elektryczne wykorzystujące ogniwa wodorowe do produkcji prądu, zresztą wciąż mało wydajnej metody w porównaniu z osiągami tradycyjnych napędów. DAF wodór wykorzystał wprost jako paliwo tradycyjnego silnika spalinowego.
Nie jest to pomysł całkiem nowy bowiem już w 1806 roku swój pierwszy silnik dwusuwowy szwajcarski wynalazca François Isaac de Rivaz zasilał mieszanką tlenu i wodoru. Prace nad takim silnikiem prowadzą też Toyota i BMW, które nawet wyprodukowało testową partię aut BMW 7 Hydrogen. Jednak dopiero DAF poszedł o kilka kroków naprzód, do tego zastosował to rozwiązanie w samochodzie ciężarowym wykorzystując tradycyjny silnik spalinowy i zachowując wydajność w pełni porównywalną z napędem Diesla.
Taka formuła nie jest tak ekologiczna jak samochody elektryczne na ogniwa wodorowe, gdyż prócz wodoru i tlenu do silnika dostarczane jest też powietrze. W efekcie spalania takiej mieszanki wydzielają się również tlenki azotu, a nie tylko czysta woda. DAF zastosował znany już dobrze katalizator SCR. Wciąż, co prawda, w spalinach są resztki tlenków, ale są to ilości minimalne i dopuszczalne w europejskich normach. Może sprawę załatwiłaby drugi katalizator zastosowany ostatnio prze Scanię w końcowej części układu wydechowego, choć tam zastosowano go do tradycyjnego paliwa.
W każdym razie zastosowany układ napędowy to stara dobrze sprawdzona i bardzo tradycyjna konstrukcja. Poważnej modernizacji uległ jedynie układ zasilania, który musiano przystosować do podawania zupełnie innego paliwa. Tankowanie wodoru nie sprawia żadnego kłopotu i trwa praktycznie tyle samo co tankowanie innych paliw. Zasięg, który jest jedną z najistotniejszych cech dla dalekiego transportu może nie jest imponujący, ale w zupełności wystarczający by nie odbiegać od średniej. Na pewno i czas przygotowania do jazdy i możliwy do przejechania dystans jest nieporównywalnie większy niż w przypadku samochodów elektrycznych. Nawet jeśli in plus zaliczymy im czystsze spaliny, a właściwie ich brak to przysłuchując się dyskusji o kosztach ekologicznych produkcji baterii akumulatorowych i generalnie prądu, silnik DAF okazuję się bardziej ekologiczny nawet doliczając koszt produkcji wodoru.
Jak już wspomnieliśmy w nowych samochodach DAF wprowadzono również kilka innowacyjnych rozwiązań poprawiających aerodynamikę pojazdu i bezpieczeństwo. Przede wszystkim kształt kabiny z zaokrągloną szybą przednią. Niższe szyby boczne z tak zwanym widokiem na krawężnik. Kabina została wydłużona zwiększając tym samym strefę zgniotu, a dodatkowo wyposażono ją w system ProCaDis (Zaprogramowane Przemieszczanie Kabiny) automatycznie przesuwające kabinę w czasie zderzenia czołowego o 40 cm do tyłu. Trzeba zaznaczyć, że DAF jest pierwszą firmą w Europie, która wyprodukowała samochody zgodne z nową normą masy i długości. Dzięki temu większa oraz przesuwająca się kabina nie ma wpływu na wielkość przestrzeni ładowni i nie zmniejsza maksymalnej ładowności przewidzianej dla auta tych gabarytów. Wzmocniono też ramę przez zmiany konstrukcyjne bez zwiększania jej wagi.
W DAF XF H2 Innovation, jak i w pozostałych wozach nowej generacji zainstalowano również ulepszony system cyfrowej wizji z całkiem nowym rozwiązaniem kamery narożnej znacznie powiększający widoczność przestrzeni za samochodem.
Natomiast we wszystkich silnikach nowej floty, nie tylko tych napędzanych wodorem, zastosowano takie rozwiązania które pozwolą w każdej chwili zmienić wykorzystywane w nich paliwo na przykład na HVO lub paliwa syntetyczne. HVO to organiczne paliwo przyszłości wytwarzane dosłownie z bioodpadów. Jego spalanie praktycznie nie produkuje szkodliwych emisji, ale obecnie jego produkcja jest droższa niż standardowe paliwa ropopochodne, biopaliwa czy wodór
DAF zawsze był kojarzony z niezawodnością, komfortem i bezpieczeństwem jazdy oraz oszczędną eksploatacją. Z każdą nową generacją samochodów DAF jest jeszcze lepszy, a potwierdzają to od lat otrzymywane międzynarodowe nagrody.