Innowacyjna Ciężarówka Roku 2022 DAF XF H2 Innovation


Data wpisu: 20 marzec 2022r.
Autor wpisu: MegaHol.pl

Firmy DAF chyba raczej nikomu nie trzeba przedstawiać. Holenderski producent samochodów ciężarowych z siedzibą w Eindhoven jest bowiem doskonale znany na całym świecie. Od zawsze był ceniony prze kierowców za sprawność i komfort jazdy w przestronnej kabinie, ale teraz jest jeszcze lepiej. Na przestrzeni ostatnich miesięcy DAF otrzymał kilka międzynarodowych nagród w tym tą chyba najważniejszą „Innowacyjnej Ciężarówki Roku 2022”.


Innowacyjna Ciężarówka Roku 2022 DAF XF H2 Innovation


Nagrodę tę otrzymali za samochód DAF XF H2 Innovation. Dlaczego? Otóż poza zmianami które DAF wprowadził w całej palecie nowej serii ciężkich ciężarówek, które to zmiany generują znaczne oszczędności w zużyciu paliwa, poprawiają komfort i bezpieczeństwo jazdy to DAF XF H2 Innovation jest napędzany wodorem. To nie jest kolejne auto elektryczne wykorzystujące ogniwa wodorowe do produkcji prądu, zresztą wciąż mało wydajnej metody w porównaniu z osiągami tradycyjnych napędów. DAF wodór wykorzystał wprost jako paliwo tradycyjnego silnika spalinowego.


Nie jest to pomysł całkiem nowy bowiem już w 1806 roku swój pierwszy silnik dwusuwowy szwajcarski wynalazca François Isaac de Rivaz zasilał mieszanką tlenu i wodoru. Prace nad takim silnikiem prowadzą też Toyota i BMW, które nawet wyprodukowało testową  partię aut BMW 7 Hydrogen. Jednak dopiero DAF poszedł o kilka kroków naprzód, do tego zastosował to rozwiązanie w samochodzie ciężarowym wykorzystując tradycyjny silnik spalinowy i zachowując wydajność w pełni porównywalną z napędem Diesla.


Taka formuła nie jest tak ekologiczna jak samochody elektryczne na ogniwa wodorowe, gdyż prócz wodoru i tlenu do silnika dostarczane jest też powietrze. W efekcie spalania takiej  mieszanki wydzielają się również tlenki azotu, a nie tylko czysta woda. DAF zastosował znany już dobrze katalizator SCR. Wciąż, co prawda, w spalinach są resztki tlenków, ale są to ilości minimalne i dopuszczalne w europejskich normach. Może sprawę załatwiłaby drugi katalizator zastosowany ostatnio prze Scanię w końcowej części układu wydechowego, choć tam zastosowano go do tradycyjnego paliwa.


W każdym razie zastosowany układ napędowy to stara dobrze sprawdzona i bardzo tradycyjna konstrukcja. Poważnej modernizacji uległ jedynie układ zasilania, który musiano przystosować do podawania zupełnie innego paliwa. Tankowanie wodoru nie sprawia żadnego kłopotu i trwa praktycznie tyle samo co tankowanie innych paliw. Zasięg, który jest jedną z najistotniejszych cech dla dalekiego transportu może nie jest imponujący, ale w zupełności wystarczający by nie odbiegać od średniej. Na pewno i czas przygotowania do jazdy i możliwy do przejechania dystans jest nieporównywalnie większy niż w przypadku samochodów elektrycznych. Nawet jeśli in plus zaliczymy im czystsze spaliny, a właściwie ich brak to przysłuchując się dyskusji o kosztach ekologicznych produkcji baterii akumulatorowych i generalnie prądu, silnik DAF okazuję się bardziej ekologiczny nawet doliczając koszt produkcji wodoru.


Jak już wspomnieliśmy w nowych samochodach DAF wprowadzono również kilka innowacyjnych  rozwiązań poprawiających aerodynamikę pojazdu i bezpieczeństwo. Przede wszystkim kształt kabiny z zaokrągloną szybą przednią. Niższe szyby boczne z tak zwanym widokiem na krawężnik. Kabina została wydłużona zwiększając tym samym strefę zgniotu, a  dodatkowo wyposażono ją w system ProCaDis (Zaprogramowane Przemieszczanie Kabiny) automatycznie przesuwające kabinę w czasie zderzenia czołowego o 40 cm do tyłu. Trzeba zaznaczyć, że DAF jest pierwszą firmą w Europie, która wyprodukowała samochody zgodne z nową normą masy i długości. Dzięki temu większa oraz przesuwająca się kabina nie ma wpływu na wielkość przestrzeni ładowni i nie zmniejsza maksymalnej ładowności przewidzianej dla auta tych gabarytów. Wzmocniono też ramę przez zmiany konstrukcyjne bez zwiększania jej wagi.


DAF XF H2 Innovation, jak i w pozostałych wozach nowej generacji zainstalowano również ulepszony system cyfrowej wizji z całkiem nowym rozwiązaniem kamery narożnej znacznie powiększający widoczność przestrzeni za samochodem.


Natomiast we wszystkich silnikach nowej floty, nie tylko tych napędzanych wodorem, zastosowano takie rozwiązania które pozwolą w każdej chwili zmienić wykorzystywane w nich paliwo na przykład na HVO lub paliwa syntetyczne. HVO to organiczne paliwo przyszłości wytwarzane dosłownie z bioodpadów. Jego spalanie praktycznie nie produkuje szkodliwych emisji, ale obecnie jego produkcja jest droższa niż standardowe paliwa ropopochodne, biopaliwa czy wodór


DAF zawsze był kojarzony z niezawodnością, komfortem i bezpieczeństwem jazdy oraz  oszczędną eksploatacją. Z każdą nową generacją samochodów DAF jest jeszcze lepszy, a potwierdzają to od lat otrzymywane międzynarodowe nagrody.

Prześlij ten artykuł dalej: