Proste zadania niecodzienne rozwiązanie cz. II


Data wpisu: 13 sierpień 2022r.
Autor wpisu: MegaHol.pl

W marcu tego roku w pierwszej części artykułu o tym samym tytule pisaliśmy o nowoczesnych pomysłach ułatwiających życie kierowcom. Obiecaliśmy wówczas drugą część tego artykułu i oto ona.  Jeszcze kilka ciekawostek prostych, a jakże przydatnych.



Ruszanie na śliskiej nawierzchni – Traction Help


I ponownie firma WABCO jeden z liderów wprowadzania pomocnych nowinek na rynek transportowy. Tym razem chodzi o wsparcie kierowcy przy ruszaniu na śliskich nawierzchniach, szczególnie na wzniesieniach. Nie tylko kierowcy ciężkich ciężarówek z naczepą mają z tym problem, ale oni bardziej niż inni. Traction Help działa najprościej jak można i odciąża tylną oś ciągnika poprzez podniesienie pierwszej osi naczepy. Kiedy już zestaw rozpędzi się wystarczająco oś automatycznie się opuszcza. Czasami trwa to naprawdę kilkanaście sekund, a pozwala ciężkiemu zastawowi oderwać się od śliskiego podłoża.


Proste zadania niecodzienne rozwiązanie cz. II


Układ harmonijnej współpracy – Finisher Brake


To system dedykowany naczepom współpracującym z maszynami rozściełającymi asfalt. Finisher Brake automatycznie steruje hamulcami tak by cały zestaw nie rozłączył się w czasie układania asfaltu. Rozściełacze asfaltu kładą na drogę asfalt metodą dywanową zatem niezwykle ważną rzeczą dla płynności ich działania jest bezawaryjne, płynne podawanie masy, którą dowożą również wyspecjalizowane naczepy. Dotychczas utrzymanie odpowiedniej odległości od maszyny zależało wyłącznie od doświadczenia kierowcy. System Finisher Brake rewolucjonizuje tę kategorie pracy. Wcześniejsze ułatwienia wspomagające nie były całkowicie automatyczne, albo  służyły jedynie jako wskazówki dla kierowcy. Trzeba wiedzieć, że niezwykle ważne jest odpowiednie używanie hamulców, gdyż nawet małe zderzenie grozi uszkodzeniem maszyny. Można sobie wyobrazić jak trudne to było zadanie na pochyłościach dróg. System może korzystać z danych bezpośredniego obciążenia naczepy i wtedy przelicza na bieżąco użycie siły hamowania gwarantując jeszcze większe bezpieczeństwo.



Zna długość zestawu – Trailer Lenght


Pewnie ktoś uzna ten system za mało przydatny, ale czemu go nie mieć skoro można. Trailer Lenght stosowany jest do naczep teleskopowych, czyli tych o zmiennej długości. Za każdym razem kiedy zmieniamy ładunek cały zestaw zmienia swoją długość. Oczywiście kierowca może to zmierzyć przed ruszeniem i zapamiętać lub nawet zapisać. Jednak system Trailer Lenght wyświetli mu tę informacje na monitorze w kabinie i w sytuacji gdy taka informacja będzie potrzebna, a zawsze tak jest przy ocenie ryzyka manewrów na drodze czy placu, wówczas wystarczy zerknąć na ekran.



Zamek z kodem – Electronic Locking System – ELB


To zupełnie inna dziedzina bezpieczeństwa. Zabezpiecza głównie przed kradzieżą i nieproszonymi gośćmi, którzy może nic nie ukradną, ale mogą coś uszkodzić. Służy też zachowaniu ciągłości temperatury w naczepie itp. System – ELB to po prostu rodzaj elektrycznego zamka użytego w drzwiach naczepy i zabezpieczonego kodem. Kodu może użyć kierowca, ale wcale nie musi go mieć. Zamknięcia i otworzenia przyczepy może dokonać bezpośrednio dyspozytor z miejsca swojego pobytu. Ogółem zamek dysponuje siedmioma możliwościami ustawień co jak zapewniają producenci absolutnie powinno wyczerpać potrzeby właścicieli naczep.  Zamek jest oczywiście monitorowany i każda próba jego naruszenia, zarówno z kodem jak i bez kodu, jest natychmiast zgłaszana.


Bezpieczna naczepa –  Trailer Immobilizer


Ten sprytny system blokuje hamulce naczepy po odłączeniu ciągnika. Uniemożliwia to podpięcie innego ciągnika i w ten sposób chroni przed kradzieżą naczepy. Ponadto nie dopuszcza do pomyłek w dużych firmach spedycyjnych gdzie do odjazdu bywa przygotowanych nawet kilkadziesiąt naczep i pomyłki niestety się zdarzają. Przy czym spedytor może zmieni kod naczepy tak by w razie konieczności podczepić ją pod inny ciągnik.


Sterowniki


Całą tą menażerią małych pomocników steruje panel SmartBoard. Pozwala on sterować wyrafinowanymi funkcjami zawieszenia, osi kierującej, a w szczególności hamulców. Dla wygody powstała też aplikacja na smart fony OptiLink. Wygodna szczególnie dla kierowców, a ta wygoda dla nich ma wielkie znaczenie. Zarządzający flotą kieruje wszystkim przy pomocy systemu telematycznego TX-TrailerGuard. To bogaty system dostarczający ogromu informacji o pracy floty. Pozwalający na optymalne ustalanie tras zarówno z uwagi na harmonogram dostaw jak i serwisowanie. Operator otrzymuje pełne dane o stylu jazdy kierowcy co ułatwia ustalanie między szkoleń i przyznawanie premii. Oczywiście producent zapewnia bezpieczeństwo gromadzonych danych.


Istotne znaczenie dla płynnego i bezawaryjnego działania tych systemów ma fakt, że firma Wabco jest nie tylko dostawcą systemów, ale również wszystkich innych elementów niezbędnych do  prawidłowego działania tych systemów.


Prześlij ten artykuł dalej: