Jak wygląda praca kierowcy tira w Polsce?


Data wpisu: 19 luty 2021r.
Autor wpisu: MegaHol.pl

Praca kierowcy tira jednych fascynuje, innych kompletnie odrzuca. Wydawać by się mogła prosta, banalna, właściwie – nudna. Jedziesz przez kilka czy kilkanaście godzin przed siebie, 80 km/h i nic ciekawego się nie dzieje. Rozrywką jest wyprzedzanie przez 30 minut innego tira, który jedzie zaledwie 1-2 km/h wolniej od ciebie. Jak jest w rzeczywistości? Czy faktycznie to aż tak nudne?



Czym zajmuje się kierowca tira/ciężarówki?

 

Kierowca samochodu ciężarowego ma przyjechać w miejsce A, załadować towar, przewieźć je w miejsce B, rozładować i tyle. Proste, łatwe i przyjemne. W teorii każdy mógłby zdać prawo jazdy C + E i zacząć zarabiać w ten sposób. W praktyce jednak ta praca, choć faktycznie nie jest bardzo trudna, potrafi być ogromnie męcząca i przede wszystkim samotna.


Wiele zależy od tego czy kierowca jeździ na trasie tylko po Polsce czy jeździ na trasy między krajowe. Niezależnie jednak od tego jaki jest cel twojej podróży, taka podróż oczywiście trwa. Mowa tutaj nie tylko o 9 czy 10 godzinach samego prowadzenia, ale i przerwach, postojach, czasie w którym czekasz na załadunek lub rozładunek. Z tego powodu kierowcy ciężarówek, którzy wybierają się za granicę kraju, wracają często do domu jedynie na weekend.



Czy praca kierowcy ciężarówki jest dla każdego?


Najlepszym rozwiązaniem wydawać by się mogło, że jest bycie singlem. Masz wszystko gdzieś. Nie masz żony, nie masz dzieci, nie masz obowiązków, wsiadasz, jedziesz i zarabiasz. Dodatkowo – zarabiasz nie mało. Niestety szybko może okazać się, że pomimo braku zobowiązań, bardzo brakuje ci kontaktów z drugą osobą. Oczywiście, możesz do kabiny zabrać ze sobą przyjaciela, przyjaciółkę, żonę, męża, dziewczynę czy nawet psa! Tak, nie raz kierowcy tirów zabierają ze sobą czworonożnych przyjaciół. Choć pierwsza taka wyprawa, dla drugiego człowieka może wydawać się ekscytująca, każda następna już nie. Nie ma w tym nic dziwnego, ty jedziesz, zarabiasz, kierujesz. To twoja pasja, hobby i zawód. Druga osoba siedzi i patrzy na autostradę przez kilka dobrych godzin.


Musisz więc zdawać sobie sprawę z samotności, którą możesz odczuwać. Oczywiście jest na świecie wiele osób, które uwielbiają być same. Wtedy taka wycieczka to połączenie przyjemnego z pożytecznym. Jeśli jednak jesteś osobą, która samotności nie znosi i musi otaczać się gronem bliskich ludzi czy właściwie jakichkolwiek ludzi – ta praca nie jest dla ciebie. Kontakt z drugim człowiekiem będziesz miał niewielki i ograniczony do czasu załadunku/rozładunku czy postoju, kiedy to spotkasz innych kierowców tira.



Jak zostać kierowcą tira?


Marzy ci się taka praca? Zastanawiasz się co musisz zrobić, aby zatrudnić się pod firmą? Przede wszystkim OCZYWIŚCIE prawo jazdy kategorii C+ E. Dodatkowo kurs na przewóz rzeczy lub zaświadczenie o ukończeniu kursu okresowego. Doświadczenie będzie dodatkowym atutem, ale każdy przecież jakoś zaczynał, prawda?


Do tego zawodu potrzebne ci będą także okresowe badania lekarskie i psychologiczne, karta do tachografu cyfrowego. Nie zapominaj także o cechach idealnego kandydata na to stanowisko, jest to między innymi:


  • odporność na stres
  • dobra koncentracja (nawet na wiele godzin)
  • odporność na samotność
  • cierpliwość
  • odpowiedzialność
  • sumienność
  • wysoka kultura osobista i dobry kontakt z ludźmi
  • umiejętność efektywnego organizowania czasu pracy
  • znajomość języków obcych (nie jest to obowiązek)


Ile zarabia kierowca tira?


Czas na najważniejsze, czyli ile właściwie zarabia kierowca tira? Skoro praca jest męcząca i wiąże się z nią ogromna samotność, co źle działa na życie rodzinne, płaca powinna to wynagrodzić, prawda? Na temat zarobków kierowców tira panuje wiele teorii. Jedni mówią, że kwoty są ogromne, inni, że odliczając koszta, wyżywienie itp. wcale nie zostaje taka pokaźna suma. Jak jest naprawdę?


Wynagrodzenie oczywiście zależne jest od wielu czynników jak rodzaj wykonywanej pracy, doświadczenie, ilość godzin w miesiącu itp. Kierowca z prawo jazdy kategorii C+E, który jeździ w obrębie kraju zarabia średnio 6 400 złotych brutto. Osoba z tymi samymi uprawnieniami, która zdecyduje się jednak na wyjazdy za granicę zarobi już 8 700 złotych brutto. Kierowcy ciężarówek ADR, czyli ci, którzy wiozą materiały niebezpieczne, zarabiają średnio 7 800 złotych brutto.


Oczywiście są to kwoty średnie, czyli mediana. Oznacza to, że 50% osób na tym samym stanowisku zarabia mniej, a 50% osób zarabia więcej.



Czy warto pracować jako kierowca ciężarówki?


Na to pytanie musisz odpowiedzieć sobie samodzielnie. Zarobki są duże, jest to z pewnością coś, co jest dużym plusem, jednak co z życiem prywatnym/uczuciowym? Jeśli chciałbyś mieszkać na swoim i jednocześnie być kierowcą międzynarodowym, będziesz tak naprawdę opłacał mieszkanie do którego przyjedziesz jedynie na weekend czy raz na 2-3 tygodnie. Jeśli masz żonę, dziewczynę, chłopaka czy męża, wasza relacja zostanie wystawiona na sporą próbę. Jedni to akceptują, inni nie są w stanie żyć w taki sposób. Powodzenia!


Prześlij ten artykuł dalej: