Proste zadania niecodzienne rozwiązania cz. I
Data wpisu: 10 marzec 2022r.
Autor wpisu: MegaHol.pl
W pracy kierowcy spotkać można wiele drobnych kłopotów, z którymi po prostu trzeba sobie poradzić i nikt z producentów samochodów czy właścicieli flot, jak się pozornie wydaje nie przywiązuje do nich wagi. Ale tylko pozornie. Są bowiem firmy, które zajęły się wymyśleniem systemów pozwalających uniknąć nawet prozaicznych niedogodności.
Jednym z liderów tej dziedziny przemysłu motoryzacyjnego w branży samochodów ciężarowych jest firma WABCO. To prawdziwy przyjaciel kierowców i administratorów w flot. Przyświeca im proste hasło – Kiedy świat liczy na Ciebie – ty możesz liczyć na nas! Firma istnieje już ponad 150 lat więc ich opracowania są wynikiem ogromnego doświadczenia i zdobytej przez lata wiedzy. Oczywiście nikt w WABCO nie uważa, że obsługę samochodu trzeba komplikować, ale też pamiętają o tym, że wydajność, komfort i bezpieczeństwo jazdy wymaga dzisiaj coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań technicznych. Dbają też o to by wprowadzając opracowane przez siebie systemy odpowiednio szkolić kadry korzystające później z tych systemów na co dzień. Nie zamierzamy tu oczywiście opisywać wszystkich produktów tej firmy, a jedynie kilka przydatnych opracowań już funkcjonujących z powodzeniem na rynku.
STRAŻNIK COFANIA – TailGuard
Ktoś powie nic nowego. Od lat przecież stosujemy czujniki cofania w samochodach osobowych. Jednak system TailGuard jest znacznie bardziej skomplikowany. Wszyscy kierowcy wiedzą jak nie przyjemny bywa podjazd pod rampę. Ten system pozwala nie tylko na monitorowanie obszaru za zestawem, ale automatycznie włącza pulsacyjne hamowanie w chwili przekroczenia prędkości ponad 9 km/h. Współpracuje też z aplikacją OptiLink kontrolującą przede wszystkim pracę naczepy. Na przykład w sytuacji gdy naczepa wyposażona jest w oś skrętną w krytycznym momencie system może ją zablokować. Hamulce, bieg wsteczny, prędkość i skręt są stale analizowane i automatycznie, optymalnie regulowane znacznie wspomagając kierowcę.
CZUJNIK OPTYMALNEGO POZIOMU – OptiLevel
Chodzi o regulację poziomu podłogi naczepy do poziomu rampy załadunkowej i rozładunkowej. Właściwie reguluję się zawieszenie. Można wprowadzić do pamięci systemu konkretne wysokości ramp przy których najczęściej prowadzimy załadunek. Ponadto ten system może w trakcie załadunku automatycznie, wraz ze zwiększającym się obciążeniem naczepy regulować wysokość podłogi co całkowicie eliminuję problem różnic wysokości tak często spotykany przy tych czynnościach.
CZUJNIK OPTYMALNEGO OBCIĄŻENIA – OptiLoad
Bezpieczeństwo jazdy w dużym stopniu zależy od prawidłowo rozmieszczonego ładunku. Doświadczenie kierowców jest tutaj kluczową sprawą, ale w dobie tak energicznego rozwoju transportu samochodowego nie każdy kierowca ma aż tak duże doświadczenie. Wprowadzając system OptiLoad kierowca dostaje nieocenioną wręcz pomoc w postaci systemu stale kontrolującego załadunek prze pomiar obciążania osi zarówno ciągnika jak i naczepy. Oczywiście są takie ładunki, których nie da się inaczej rozłożyć (choćby towary sypkie), ale w wielu przypadkach sugestie systemu mogą być wielkim ułatwieniem i nie pozwalają nadmiernie obciążać osi pojazdu. Zestawy przewożące na przykład tafle szkła mogą skorzystać z systemu OptiLoad-2. Tego typu ładunku nie da się idealnie równomiernie rozłożyć, ale OptiLoad-2 dodatkowo w czasie jazdy utrzymuje platformę naczepy w płaszczyźnie równoległej do podłoża.
ALARM PRZECHYŁU – TiltAlert
To system dedykowany wywrotkom. Dzięki ciągłej analizie położenia skrzyni wywrotki w stosunku do ciągnika i podłoża, w chwili kiedy istnieje groźba przewrócenia się zestawu natychmiast wstrzymuje ruch skrzyni. W trudnym terenie szczególnie na pochyłościach TiltAlert sprawdza się doskonale i nie da się go zastąpić tylko doświadczeniem kierowcy.
BEZPIECZNY START – SafeStart
Są takie sytuacje kiedy zestaw powinien po prostu stać w miejscu. Zwykle wtedy kiedy mamy do czynienia z cysternami i z wywrotkami, ale też czasem przy wyładunku towarów w trudnym terenie. Wówczas skorzystanie z systemu SafeStart daje gwarancję automatycznego załączenia hamulców do czasu ukończenia procesu. Jedyne co nam do tego potrzebne to odpowiednie zamontowanie czujnika czy to monitorującego całkowite opróżnienie i zamkniecie wywrotki, czy też zatankowanie lub wypróżnienie cysterny. Wykorzystanie tego systemu tak naprawdę zależy od ładunków jakie przewozimy i od naszych potrzeb i inwencji.
150 lat tradycji wspomagania kierowców technologią połączoną z ciekawymi pomysłami sprawia, że tu zaprezentowaliśmy tylko skromną część może nieoczekiwanych ale praktycznych rozwiązań. Dlatego też postanowiliśmy przygotować jeszcze jeden odcinek o pomocnych systemach firmy WABCO. Do lektury drugiej części zapraszamy za jakiś czas.