Rewolucja w przemyśle oponiarskim


Data wpisu: 25 Marzec 2021r.
Autor wpisu: MegaHol.pl

Każdy kierowca zapewne rozpozna nazwę Bridgestone znanego na całym świecie producenta opon. Jednak pewnie nie każdy zdaje sobie sprawę z faktu, że Bridgestone jest światowym liderem w dziedzinie zaawansowanych rozwiązań i zrównoważonej mobilności. To oznacza, że wciąż podejmują się urzeczywistniania nowych, innowacyjnych projektów które pozwalają na produkcję opon o coraz to lepszych właściwościach środowiskowych.



Technologia Techsyn


Najnowszym dzieckiem firmy Bridgestone jest absolutnie nowatorska, zarówno w zakresie innowacji jak i produkcji opon, technologia Techsyn. W Bridgestone zawsze wierzyli, że przełomowe innowacje nie mogą być osiągnięte bez współpracy. Ta wiara doprowadziła do tego, że partnerstwo, w którym Techsyn ma swoje korzenie, stało się jednym z najbardziej wyjątkowych, w jakie kiedykolwiek firma była zaangażowana.


Realizacji nowej koncepcji podjęło się trzech liderów w swoich branżach. Firma Arlanxeo światowy lider w dziedzinie produkcji kauczuku syntetycznego i opracowywaniu nowych polimerów. Firma Solvay wiodącą na świecie firma naukowa w dziedzinie produkcji krzemionki wysoko-dyspersyjnej i oczywiście pomysłodawca i koordynator projektu firma Bridgestone, lider technologii mieszanek gumowych. Laboratoria trzech firm pracując równolegle stworzyły nie jedynie nową mieszankę, ale kompletnie nową platformę technologii opon. Opon które oferują niezrównane osiągi.


W porównaniu z innymi oponami Bridgestone nowa technologia wydłuża żywotność opon nawet do 30% oraz zmniejsza opór toczenia nawet o 6% , oczywiście bez pogorszenia innych parametrów. Łatwo można sobie przeliczyć jakie oszczędności daje to firmom transportowym w perspektywie długoterminowej. I to nie tylko na ogumieniu, ale przecież dzięki zmniejszeniu oporu toczenia zmniejsza się również zużycie paliwa. Jednak nie takie oszczędności były motorem działania twórców technologii Techsyn. Mniejsze zużycie opon to przede wszystkim mniejsza ilość trudnych w recyklingu odpadów niebezpiecznych dla środowiska, a zmniejszenie ogólnego zużycia paliwa ogranicza wydzielanie spalin do atmosfery. W obu przypadkach to zdecydowane zmniejszenie emisji CO2.


Są też inne korzyści z technologii Techsyn. Otóż łącząc ją na przykład z technologią lekkich opon Enliten firmy Bridgestone, możliwe jest dalsze zmniejszenie wagi opony przy jednoczesnym zachowaniu osiągów. I znów przekłada się to na zmniejszenia spalania. Technologia ta również poprawia przyczepność na mokrej nawierzchni. Czy to jest już rewolucja w branży oponiarskiej. Może jeszcze nie nie, ale bez wątpienia osiągnięcia Bridgestone zmobilizują do prac badawczych innych wielkich producentów. Konkurencja musi się jednak spieszyć bo japoński producent już pracuje nad nowymi rozwiązaniami.



Bridgestone Polska


Menadżerowie firmy Bridgestone założyli plan całkowitego przekształcenia firmy w oferującą jedynie zrównoważone rozwiązania. Mają zamiar dokończyć dzieło do 2050 roku. Zatem, choć w Europie Bridgestone sprzedaje obecnie tylko około 11% swojej produkcji możemy się spodziewać, że do ich największej europejskiej firmy produkującej opony do samochodów ciężarowych technologia Techsyn trafi bardzo szybko. Trzeba dodać, że ten oddział mieści się w Polsce, w Stargardzie i produkuje dziennie 4000 opon. Jest największą tego typu fabryką Bridgestone na świecie. Do momentu pisania tego artykułu wyprodukowali ponad 11 milionów opon.


W tej technologii Bridgestone już produkuje pilotażowe serie opon do samochodów osobowych i dostawczych. Więcej niż pewnym jest zatem, że i do drugiego polskiego oddziału z siedzibą w Poznaniu Techsyn dotrze niebawem. Jeśli inni producenci opon nie nadążą za innowacjami  to udział Bridgestone w rynku europejskim bardzo szybko się zwiększy.

Prześlij ten artykuł dalej: