Ubezpieczenie ciągnika siodłowego. Co to jest?


Data wpisu: 28 wrzesień 2021r.
Autor wpisu: MegaHol.pl

Ubezpieczenie ciągnika siodłowego. Co to jest? Po co? I czy warto?


Dziś opowiemy kilka słów o ubezpieczeniu. Zapraszamy do lektury.


Każdy z nas, kierowców, zdaje sobie sprawę, że ubezpieczenie OC trzeba wykupić. Niektórzy robią to chętniej, niektórzy mniej, natomiast jest to nasz obowiązek jeśli posiadamy zarejestrowane auto. Większości z nas kojarzy się to z wysokimi kosztami, szczególnie gdy dokupujemy dodatkowe, już nieobowiązkowe ubezpieczenia. W przypadku aut osobowych, podstawowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej nie jest aż tak drogie. Jednak, gdy weźmiemy pod uwagę ciągnik siodłowy czy TIR’a, koszty mogą zrobić się naprawdę wysokie. Nawet kilka tysięcy złotych za jedną ciężarówkę to kwoty, które zna na pewno wielu właścicieli takich pojazdów o masie powyżej 3,5 tony. Czy jednak naprawdę trzeba tyle płacić? Okazuje się, że zdecydowanie nie! Wszystko, co powinno się zrobić, to porównać możliwie najwięcej ofert z rynku.


Ubezpieczenie ciągnika siodłowego. Co to jest?


OC ciężarówki lub większego auta w 2021 roku. Jak kształtują się ceny na rynku?


Zastanawiasz się pewnie dlaczego ubezpieczenie OC za pojazd ciężarowy jest kilkukrotnie droższe niż za zwykły pojazd osobowy. Ze swojego doświadczenia wiemy, że niektórzy na jedną tylko polisę potrafią wydać ponad 12 tysięcy złotych, a mówimy tutaj o tzw. gołym OC. Przyczyn wysokich składek jest kilka i zajmiemy się nimi za chwilę, ale na początek ta zdecydowanie najważniejsza – trzymanie się jednej firmy ubezpieczeniowej.


Auta ciężarowe czy pojazdy o masie większej niż 3,5 tony są z reguły używane przez duże firmy, które posiadają całą flotę takich pojazdów. Lecz oczywiście zdarzają się przypadki, gdzie auto ciężarowe posiada osoba prywatna czy lokalna firma na przykład transportowa.


Przez naszą oszczędność czasu, lenistwo, czy niechęć do poszukiwania nowej firmy, sprawiają, że raz wybrana oferta jest odnawiana automatycznie każdego roku. Właściciel ciężarówek opłaca tylko fakturę i zapomina o problemie. Nie ukrywamy, to bardzo wygodne, ale firma na kilku tylko pojazdach może w ten sposób tracić nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych! Czy warto?


Kiedy w jednej firmie ubezpieczenie kosztuje ponad 12 tysięcy złotych, w innej może kosztować zaledwie ¼ tego, około 3 tysięcy złotych. Jeśli masz w swojej flocie 10 pojazdów, to na każdym oszczędzasz aż 9 tysięcy złotych, co z punktu widzenia całej floty daje 90 tysięcy złotych oszczędności. To pieniądze, które z pewnością można przeznaczyć na ważne inwestycje dla firmy przyczyniające się do jej rozwoju. Dlatego podczas wyboru ubezpieczenia warto się wziąć w garść i wygospodarować kilka godzin na przeszukanie Internetu w celu znalezienia odpowiedniej oferty ubezpieczenia. Pamiętajmy również, że jest na rynku wiele pośredników ubezpieczeń, którzy nie pobierają bezpośrednio od nas prowizji, a pomogą w znalezieniu dobrego, taniego i jednocześnie indywidualnie dostosowanego ubezpieczenia OC, naszego ciągnika siodłowego, bezpośrednio do naszych potrzeb.


Jednak, gdy już mamy podpisaną umowę na ubezpieczenie w konkretnej firmie, warto pomyśleć o zmianie, jeśli zdecydowanie przepłacamy za ubezpieczenie ciągnika siodłowego. Zmiana firmy ubezpieczeniowej to najlepsze rozwiązanie, aby wykupić naprawdę tanie ubezpieczenie ciągnika siodłowego.  Natomiast tak jak wspominaliśmy wyżej, nie musisz siedzieć i przeszukiwać Internetu w poszukiwaniu najlepszej oferty ubezpieczenia ciągnika siodłowego. Możesz zwrócić się o pomoc do specjalistów w tej dziedzinie, czyli różnego rodzaju biur ubezpieczeniowych czy pośredników. Jeśli sami nie mamy wystarczająco czasu, aby znaleźć dobre ubezpieczenie, warto zwrócić się o pomoc do specjalisty w tej branży. Po podsumowaniu wszystkich kosztów, na pewno wyjdzie nam taniej takie rozwiązanie niż rok w rok płacić ubezpieczycielowi kilkadziesiąt tysięcy więcej.


Wspomnieliśmy o tym, że za OC ciągnika siodłowego można zapłacić nawet w okolicach 3 tysięcy złotych. To niewiele w porównaniu z maksymalnymi stawkami, ale bardzo dużo, gdy zestawi się to z autami osobowymi. Te można dzisiaj ubezpieczyć przecież nawet za 400 zł, a więc aż kilkukrotnie mniej. Co w takim wypadku wypływa na to, że cena ubezpieczenia za auto ciężarowe lub auta powyżej 3,5 ton jest zdecydowanie wyższa niż za średniej klasy auto osobowe? Piszemy średniej klasy, ponieważ za nowe auto klasy premium na przykład BMW czy Mercedes za ubezpieczenie OC możemy zapłacić nawet 4 000 złotych rocznie!


Odpowiedź na powyższe pytanie jest następująca. Ubezpieczenie OC dla aut osobowych oferuje praktycznie każde towarzystwo ubezpieczeniowe, jak i każdy pośrednik. Jest to bardzo popularne ubezpieczenie, ponieważ w dzisiejszych czasach praktycznie każda rodzina posiada auto, a niekiedy nawet dwa lub więcej. Zatem ubezpieczenie cywilno-prawne dla auta osobowego jest dostępne praktycznie od ręki, lecz z ubezpieczeniem auta ciężarowego nie jest już tak kolorowo. Wiele firm w ogóle nie zajmuje się sprzedażą takich polis, a inne potrafią tak zawyżać ceny, że zakup zwyczajnie się nie kalkuluje. Firmy zawyżają ceny, głównie z tego powodu, że na swoim rynku nie posiadają wiele konkurencji. To między innymi stąd biorą się absurdalne kwoty rzędu kilkunastu tysięcy złotych za tylko jedno OC. Trzeba dodać do tego również mniejszą konkurencję w formie różnego rodzaju pośredników, czy mniejszych biur ubezpieczeniowych, którzy także dorzucają do ceny swoją marżę.



Dlaczego ubezpieczenie ciągnika siodłowego jest drogie? Bardzo dobre pytanie. Odpowiadamy poniżej.


Opisane wyżej działanie ubezpieczycieli jest jak najbardziej zrozumiałe. Każdy chce zarobić. Firma sprzedając polisę naprawdę dużo ryzykuje z kilku istotnych powodów. Po pierwsze ciężarówki to pojazdy bardzo duże, które razem z naczepami mogą ważyć wiele ton. Co dzieje się, kiedy taki pojazd spowoduje wypadek? Z racji swojej masy może poczynić ogromne straty na innych pojazdach, jak również na infrastrukturze drogowej czy nawet na budynkach. Koszty usunięcia szkód są w efekcie wielokrotnie wyższe, niż po wypadku spowodowanym przez auto osobowe. To pierwsza z przyczyn, dla których trzeba płacić więcej za ubezpieczenie ciągnika siodłowego.


Kolejnym bardzo ważnym aspektem jest spora wartość takiego pojazdu powyżej 3,5 ton. Nowoczesne ciężarówki kosztują ogromne pieniądze i jeśli ulegną uszkodzeniu, firma ubezpieczeniowa będzie musiała głęboko sięgnąć do swojej kieszeni, aby finansowo pokryć wyrządzone straty. Do tego należy dołożyć potężne koszty serwisowania. Naprawy są trudne i kosztowne, jak i części naprawdę drogie, gdyż w dużej mierze nie znajdziemy na rynku zamienników i trzeba sięgać po części oryginalne. Do tego dochodzi również koszt sprowadzenia takiej części, najczęściej z innego kraju.


Ostatni z ważnych powodów to intensywność eksploatacji ciągnika siodłowego, ciężarówki lub pojazdu ważącego powyżej 3,5 tony. Pojazdy te są w stałym użytku, pokonują dziesiątki tysięcy kilometrów każdego miesiąca i bardzo często podróżują po całej Europie, a nawet i po całym świecie. Tak intensywna eksploatacja sprawia, że ryzyko kolizji jest tutaj bardzo duże. Już nie wspominamy o tym, że praca za kółkiem jest bardzo męcząca i wyczerpująca, co również może rozpraszać kierowców. Dodatkowo ciągniki siodłowe, ciężarówki lub pojazdy powyżej 3,5 tony ciągną ogromne ładunki, a więc kierowcy mają mniejsze możliwości zwinnego wychodzenia z groźnych i nagłych sytuacji podczas drogi.


Czy da się i gdzie najlepiej ubezpieczyć tanio swoją ciężarówkę?


Nie ukrywamy, że najwięcej ofert w Internecie to oferty dość kosztowne. W ostatnich latach byliśmy niestety świadkami sporych podwyżek, które również dosięgnęły ubezpieczeń ciężarówek i TIRów.  Rozpoczynając od 3 tysięcy złotych to w miarę normalna cena za jedną polisę, ale na pewno nie powyżej 10 tysięcy złotych.


Właściciele kilku ciężarówek, czyli na przykład dwóch lub trzech, mogą zdecydowanie decydować się na pojedyncze polisy dla każdego z tych aut. Jeśli jednak posiadasz flotę samochodów ciężarowych warto sięgnąć po ubezpieczenie ciągnika siodłowego w formie zbiorczej, czyli inaczej mówiąc – wykupić ubezpieczenie dla całej floty.


Wykupując ubezpieczenie OC dla floty, przy jednocześnie stosunkowo taniej i dobrej ofercie, jesteś w stanie wygenerować rocznie naprawdę spore oszczędności, liczone w tysiącach, za samo ubezpieczenie ciągnika siodłowego. Ubezpieczalnie często również dają w takich przypadkach atrakcyjne rabaty, dzięki czemu możesz sporo zaoszczędzić. Dodatkowo wybierając takie ubezpieczenie, posiadasz wygodę, ponieważ nie musisz pamiętać o terminie zakończenia każdej polisy osobno. Flota ubezpieczana jest hurtem jednego dnia i tego samego dnia za rok, będziesz musiał polisę odnowić, najlepiej ponownie prześwietlając różne oferty.



Jakie są kryteria ubezpieczenia ciągnika siodłowego?


Sporo już napisaliśmy o tym, dlaczego właściciele ciężarówek muszą dużo płacić za OC. Trzeba jednak pamiętać o tym, że wpływ na cenę mają tutaj również te same czynniki, z którymi spotykają się właściciele osobówek. Ubezpieczając ciągnik siodłowy ważne są więc takie kwestie, jak:

  • marka i model pojazdu ważącego powyżej 3,5 tony,
  • wiek oraz przebieg,
  • miejsce rejestracji,
  • historia szkód na OC właściciela lub samego pojazdu, jeśli kieruje nim wiele osób,
  • forma użytkowania (transport krajowy, zagraniczny w obrębie UE, czy zagraniczny poza UE),
  • rodzaj przewożonych towarów.

Całe szczęście jednak na wysokość składki ubezpieczenia OC ciężarówki, w większości przypadków, nie będzie miała wpływu forma własności pojazdu lub ciągnika siodłowego. Ciągniki siodłowe są stosunkowo drogie, dlatego też wiele firm kupuje je w kredycie lub decydując się na leasing ciężarówki. Z punktu widzenia firmy ubezpieczeniowej nie będzie to jednak miało większego znaczenia.


To, co może mieć natomiast wpływ na cenę, a konkretniej na jej obniżenie, to troska właściciela o bezpieczeństwo. Dotyczy to przede wszystkim większych firm zatrudniających wielu kierowców i użytkujących dużo ciężarówek lub aut ważących powyżej 3,5 tony. Niektórzy przedsiębiorcy decydują się na przykład na nowoczesne systemy monitoringu GPS. Ułatwiają one kontrolowanie kierowców, pozwalają na optymalizację kosztów eksploatacji ciężarówek i umożliwiają „eliminowanie” kierowców, którzy często łamią przepisy. Troska o bezpieczeństwo może mieć pozytywny wpływ na wizerunek takiego klienta w oczach firmy ubezpieczeniowej. Warto o tym pamiętać. System kar i nagród za bezszkodową oraz ekonomiczną jazdę, wdrożony wewnętrzne w firmie, może być odebrany pozytywnie.



Ubezpieczenie pojazdu ważącego powyżej 3,5 tony lub ciężarówki warto kupić w pakiecie.


Istnieje również inny sposób na tanie ubezpieczenie floty aut ciężarowych lub pojazdów ważących powyżej 3,5 ton. O wiele lepiej wygląda to pod kątem pakietów AC specjalnie dedykowanych ciężarówkom. Wiemy również, że wiele firm eksploatujących większe pojazdy ciężarowe decyduje się na to. Co więcej, mając pojazd ciężarowy wzięty w kredyt czy leasingowany praktycznie jest się zmuszonym do tego, aby kupować taki pakiet.


To kolejna możliwość do zaoszczędzenia pieniędzy, które możemy z pewnością przeznaczyć na rozwój naszej firmy. Teoretycznie nie ma obowiązku kupowania OC oraz AC w jednej firmie. Można z powodzeniem wykupić polisy w dwóch ubezpieczalniach, ale najczęściej się to po prostu nie opłaca. Kupując w pakiecie w jednej firmie można często liczyć na ciekawe rabaty, zaś najtańszy pakiet AC kosztuje już od 1800 złotych.



Ubezpieczenie naczepy ciężarowej. Pamiętaj o tym.


Pozostaje również kwestia ubezpieczenia naczepy ciężarowej. Niektóre firmy posiadają jedynie ciągniki siodłowe, natomiast naczepy ciężarowe wynajmują. Jeśli jednak cały taki zestaw należy do Ciebie, musisz pamiętać o tym, aby ubezpieczyć również samą naczepę! Jest to bardzo ważne, ponieważ wiele firm zapomina o tym. W tym przypadku panują podobne zasady, jak w przypadku samego ciągnika siodłowego lub auta powyżej 3,5 ton.


Po przeczytaniu naszego artykułu mamy nadzieję, że rozjaśniło Ci się trochę w głowie w kwestii ubezpieczeń aut ciężarowych. Wiemy, że jest to skomplikowany temat, natomiast warto sięgnąć po pomoc do specjalistów.

Prześlij ten artykuł dalej: