Ruchome podłogi w samochodach ciężarowych


Data wpisu: 14 Kwiecień 2021r.
Autor wpisu: MegaHol.pl

Właściwie montuje się je głownie w naczepach ewentualnie w przyczepach. Są niezwykle przydatne w transporcie materiałów sypkich, ale też bardzo skuteczne przy towarach paletowanych. Zdecydowanie ułatwiają i przyspieszają załadunek i rozładunek przewożonych towarów. W wielu miejscach spisują się lepiej niż wywrotki.


Koncepcja ruchomej podłogi powstała w USA w latach siedemdziesiątych ubiegłego stulecia. Rozwijała się powoli do Europy trafiając ponad dziesięć lat później. Przez lata modyfikowana nigdy nie zmieniła podstawowej metody funkcjonowania czyli wielu listew przesuwających się wraz z towarem.



Zasada działania


Podłoga działa wykorzystując proste fizyczne zjawisko tarcia. Składa się z szeregu listw, które mogą się poruszać niezależnie. Zwykle jeden moduł to trzy listwy poruszające się pojedynczo lub razem. Kiedy przesuwają się razem ciągną ze sobą cały ładunek, kiedy przesuwają się pojedynczo siła tarcia ładunku o dwie pozostałe listwy jest na tyle duża, że towar się nie przesuwa. Całą podłogę w naczepie przeważnie tworzy zestaw 7 takich modułów. Choć podłoga przesuwana jest ledwie o 20 cm to taki cykl wykonuje się wielokrotnie w dość dużym tempie i w ten sposób przyspiesza się cały rozładunek. Poszczególne listwy tworzą razem szczelną podłogę wzajemnie się o siebie zazębiając. Istnieją oczywiście nieco inne rozwiązania. Na przykład listwy przesuwające się każda na własnej szynie lub moduły dwu listowe z których jedna listwa jest przesuwna zaś druga podnosi ładunek na czas pustego przesuwu listwy transportowej. Są to jednak technologie nie tak uniwersalne, a w związku z tym mało popularne i nie rozwija się ich produkcji. producenci naczep, szczególnie w Europie, decydują się najczęściej na ruchome podłogi holenderskiej firmy Cargo Floor.



Kto i kiedy korzysta na takim rozwiązaniu


Naczepy z ruchomą podłogą mają wiele zalet. Są skuteczne przy rozładunku niezależnie od warunków terenowych. Nie tak wrażliwe na siłę wiatru jak, szczególnie duże, wywrotki. Dzięki poziomemu rozładunkowi nie są narażone na przewrócenie się pojazdu. Stabilność zestawu nie jest zależna od jego ustawienia w linii prostej co ma znaczenie na mniejszych i nieregularnych placach rozładunkowych. Doskonale się sprawdzają przy przewozie i rozładunku sypkich i luźnych towarów. Efektywne szczególnie w niskich halach gdzie wykluczone jest wykorzystanie wywrotek, suwnic czy dźwigów. Przy materiałach o małej wadze i dużej objętości są wręcz niezastąpione mogąc przetransportować do 100 m3 ładunku.


Znajdują szerokie zastosowanie przede wszystkim w branży komunalnej, rolnictwie i przemyśle drzewnym. Są wielkim ułatwieniem w transporcie towarów paletowanych. W miejscach rozładunku gdzie nie ma rampy zastąpić taką naczepę może jedynie dźwig. Naczepy do transportu materiałów sypkich wyposaża się zwykle w tylną, przesuwną ścianę, ale każda taka naczepa jest uniwersalna. Wioząc trociny na drugi koniec kraju można na kurs powrotny załadować palety i sprawnie je przewieźć w dowolne miejsce. Do rozładunku trzeba dysponować jedynie wózkiem widłowym.


Wielu producentów tworzy naczepy które mają możliwość bocznego załadunku długich przedmiotów. Wówczas wózek widłowy jest wystarczający do załadowania towaru zaś rozładunek takich przedmiotów w hali czy na wąskim placu budowy wspaniale ułatwia ruchoma podłoga.


Powstają też naczepy o zwiększonej szczelności świetnie spisujące się na przykład przy transporcie biomasy.



Ruchoma podłoga na polskim rynku


W Polsce naczepy z ruchomą podłogą mają stałe zainteresowanie mniej więcej od 20 lat. Jednak mimo wielu zalet ruchomej podłogi i dużego wyboru konstrukcji naczep ich sprzedaż nie jest wysoka. To około 300 naczep rocznie.


Powodem tego absolutnie nie jest mała oferta. Są rodzimi, renomowani producenci na przykład Wielton. Są też przedstawicielstwa uznanych producentów zagranicznych choćby polski przedstawiciel belgijskiej firmy Stas – PTM Polska. Czy przedstawicielstwo specjalizującej się w produkcji naczep z ruchomą podłogą holenderskiej firmy Kraker. Ponadto Feber, Fliegl czy Schwarzmüller. W każdym przypadku można dobrać naczepę do swoich potrzeb lub zdecydować się na bardziej uniwersalną. Ze stalowymi ścianami lub aluminiowymi czy z otwieraną ściana boczną. Ze sterowaniem z pulpitu lub zdalnie. Istnieje też nie mała oferta na rynku wtórnym naczep z ruchoma podłogą.


Duży wybór sprawia, że producenci prześcigają się w różnych dodatkowych rozwiązaniach. Szczególnie waga naczepy jest tu istotnym elementem, który pozwala na większa kubaturę lub większy tonaż przewożonego produktu. Ważna jest odporność podłogi na zużycie, dlatego producenci zwykle oferują podłogi o zróżnicowanej wytrzymałości do wyboru. Ma to oczywiście wpływ na końcową cenę naczepy, ale przed zakupem należy się dobrze zastanowić nad rodzajem towaru, który zamierzamy tą przyczepą przewozić.


Popularna jest, znacznie obniżająca wagę, aluminiowa rama, choć przyczepa z boczną otwieraną ścianą wyklucza na razie takie rozwiązanie. Można też zdecydować się na mniejszą naczepę. W ofercie są produkty o pojemności od 55 m3 do 98 m3 od lekkich przez mocne do specjalnych.


W przedsiębiorstwie profesjonalnie zajmującym się uniwersalnie rozumianym transportem flotę powinna uzupełniać choć jedna naczepa z ruchomą podłogą. Tam gdzie tego transport sypkich czy luźnych towarów jest chlebem powszednim cała flota może składać się z takich naczep. Zawsze bowiem można nimi przewieźć inne towary, które będzie o wiele łatwiej załadować i rozładować praktycznie w każdych warunkach.

Prześlij ten artykuł dalej: